לימודי גישור – המקום בו אקדמיה פוגשת מהות

לימודים אקדמאים מאז ומתמיד היו נגועים בבעייתיות מסוימת משום שלרוב מדובר בלימודי תיאוריה המנותקים כמעט לחלוטין מהקשיים היומיומיים האופפים את תחומי ההתמחות השונים שפונים אליהם. כך למשל בתחום של לימודי המשפטים, האקדמיה מלמדת את מקרי הקצה, אשר יצרו הלכות מסוימות אבל אין התייחסות מספקת לאופן שבו מתנהלים הדברים בפועל: העובדה שהרבה תביעות נסגרות בהסדרי פשרה, התייחסות לעומס הבלתי נסבל בבתי משפט והעובדה שיש הרבה שיקולים בלתי מקצועיים שיכולים להכריע סכסוך לכאן או לכאן. לפיכך, הרבה עורכי דין אשר מתחילים לעסוק בתחום מבינים שעולם העימותים אשר מקדש את הקוטביות בין "מנצחים" ל"מפסידים" הוא עולם מפסיד אשר מעמיק את הקרע והנתק ואילו לימודי גישור הם הפתרון המוצלח ביותר לסיום סכסוך.

לימודי גישור הפכו ליותר ויותר מבוקשים כאשר מדיניות בית המשפט הפכה להיות כזו המפנה כמה שיותר את הצדדים לניסיון לסיים את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט וללא התערבות של ערכאה שיפוטית זו או אחרת. לימודי גישור יכולים להיות במספר תחומים: גישור בתחום המשפחה, גישור בעולם העסקים, גישור בעולם הפלילי ואף גישור ברובד הפוליטי ומדיני. על אף שמדובר בתחומים שונים, ישנם שיעורים בלימודי גישור אשר יהיו רלוונטיים לכל התחומים כמו פסיכולוגיה של החלטות ושל קשיים שונים.

כמו כן במסגרת לימודי גישור ילמדו המגשרים כלים שונים אשר יוכלו להביא שני צדדים קוטביים לתקשר בינהם ולנסות לפתור את הסכסוך כך ששני הצדדים יהיו מרוצים ככל האפשר בהתאם לנסיבות. עם זאת, בכל אחד מהתחומים בהם מתקיימים לימודי גישור יהיו גם שיעורים ספציפיים הרלוונטיים לתחום כמו למשל בתחום המשפחה יתמקדו בפסיכולוגיה של בני זוג וילדים, קשיים בקבלת החלטות מסוימות, דפוסי התנהגות סביב סכסוך וניסיון להימנע ממניפולציות. בעולם הפוליטי מדיני ילמדו גם שיעורים בהיסטוריה, ככל שמעוניינים להבין את הקושי בגישור בין שתי מדינות אשר מצויות בסכסוך מתמשך הפרוש על פני שנים רבות. לפיכך, לימודי גישור זהו תחום אשר עוסק במהות של הבעיות היומיומיות שיש בין אנשים ולא בתיאוריה בלבד אשר יש קושי מהותי ליישם ביומיום

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these